Szentivánéji álom előadások 2025. Online jegyvásárlás
William Shakespeare Szentivánéji álom vígjátékának színpadi adaptációi, az ország különböző társulatainak előadásában és közvetítések a külföldi színházak előadásairól. A Szentivánéji álom Shakespeare legforrongóbb komédiája, amelyben mindenki átalakul, leveti a bőrét, kivetkőzik önmagából vagy éppen önmagává vedlik át, hogy aztán másnap reggel, fátyolos szemmel megébredve elgondolkodhasson: tényleg énvelem történt mindez?
A SZENTIVÁNÉJI ÁLOM SZEREPLŐI
Pukk
Ördögi származású lény, aki orránál fogva vezet bárkit. Tévútra csalja a vándorokat. Mindezt vidáman és jókedűen teszi. A színháztörténet során sokan kedves, mókás manónak ábrázolták/ábrázolják. Villámsebességgel suhan a föld körül és uralja a természet erőit, valamint összekeveri az emberek érzéseit, ha arra van szükség.
A szerelmesek (Hermia, Heléna, Lysander, Demetrius)
"Shakespeare-nél a szerelem mindig hirtelen támad” –állítja Jan Kott, az egyik legismertebb Shakespeare kutató. Valóban nem csak a Szentivánéji álomban ébred fel pillanatok alatt a vágy a másik iránt (Gondoljunk a Romeo és Júlia báljelenetére, ahol a korábban másik lányba szerelmes Romeo pillanatok alatt beleszeret Júliába). A Szentivánéji álomban a szerelemmel együtt jár a szerelem vége, a kegyetlenség és a megalázás/megaláztatás is.
A négy figura karaktere nem igazán különíthető el. Shakespeare egyformára írta őket, talán ezzel is erősítve, hogy felcserélhetők. A vágy tárgyai ők, akik könnyedén válhatnak más vágyainak tárgyaivá, de saját vágyaik tárgyát is könnyedén felcserélhetik. Az alakok karakterjegyeinél itt érdekesebb az a szituáció, amelybe keverednek.
Égeus
Hermia apja, aki Théseus elé viszi lányát, illetve annak két udvarlóját és arra kéri a fejedelmet, hogy utasítsa lányát a „helyes magaviseletre”, vagyis arra, hogy Demetriust válassza férjéül. Théseus határozott utasítást ad, amely a szerelmesek (Hermia és Lysander) szökését eredményezi.
Titánia és Oberon
A tündérek felett uralkodó királyi pár. A közöttük lévő feszültség (talán féltékenység) forrása egy gyermek, akit Titánia Indiából hozott és akihez Oberon kérése ellenére ragaszkodik. A gyermeknek nincs igazán szerepe a darabban, funkciója a tündéri pár közötti konfliktus megteremtése. Oberon bosszút tervez. Pukk és a varázsvirág segítségével Titániát egy szamár szerelmesévé teszi. Az állati szerelemmel Titánia kerül legmesszebbre az éjszakában, az álmokon kívüli világ normalitásaitól. Reggelre maga sem érti mit tett. Az állati szerelem visszatérő motívuma az emberi kultúra és a művészet történetének. Egyik első ismert megjelenései a görög mitológia szüzeket ostromló kentaurjai. A szövegben utalásokat találunk arra is, hogy Titánia Théseussal, Oberon pedig Hippolytával is szerelmi kapcsolatban áll, így az ő négyesük esetében is felmerülhet a felcserélhetőség és az azonosság kérdése.
Théseus, Hippolyta
Athén fejedelme és menyasszonya. Az ő esküvőjük keretezi a darabot. A darab az esküvő bejelentésétől az esküvőig, illetve az azt követő műsorig tart (amelyben a mesteremberek is fellépnek). Théseus erővel nyerte el Hippolyta szerelmét. Agresszív udvarlását az athéni élet pompájával szeretné elfeledtetni.
WILLIAM SHAKESPEARE
író, költő, színész
A drámairodalom és a színháztörténet egyik legjelentősebb alakja. Az őt követő korszakok számára örök viszonyítási pont. Egyes korszakok csodálják, más korok ugyan elismerik nagyságát, de nem értik műveinek csapongó jellegét és kidolgozatlanságát.
Életéről kevés adat maradt ránk. Színházzal kapcsolatos tevékenységének első biztos adata 1595-ből való, amikor a Chamberlain’s Men (A főudvarmester emberei) nevű társulat tagjaként fellépett a királynő előtt. A társulat I. Erzsébet bizalmát élvezte, és amikor utódja I. Jakab lett a király, ő is átvette a társulatot, amely ettől kezdve a King’s Men (A király emberei) nevet viselte. A társulat ekkor építtette fel a Globe Színházat, mely a korszak jelentős színházává nőtte ki magát. Itt mutatták be a Shakespeare darabok többségét. Ekkor már nem csak írója, színésze és próbavezetője (a mai rendező előképe) de részvényese is a színháznak.
Bevételei jelentősek voltak, később több házat is vásárolt szülővárosában, Stratfordban. Drámáinak alapvető jellemvonása az egymás mellé helyezett motívumok kontrasztja. A szent a profánnal, a banális valóság az álommal, a dráma a komikummal keveredik. Az egymás mellé helyezett motívumok ellentmondásossága adja meg szövegeinek egyedülálló hatását. Peter Brook rendező kiemeli, hogy „Shakespeare nem foglal állást, nem propagál ilyen-olyan igazságokat, nem kínál vezérfonalat az élettel való megbirkózáshoz. Problémákat vet fel, anélkül, hogy korhoz kötött válaszokkal ködösítené el őket, és ezáltal újra meg újra kihív minden nemzedéket: találják meg ők a saját álláspontjukat, ”Shakespeare szövegeire jellemző a szabad, gyakran következetlen időkezelés és az egymás után következő jelenetek epizód szerűsége.
Jelenetei önállóan állnak a lábukon, gyakran ellentmondásba keveredve más jelenetekkel. Műveinek alapegysége nem a darab, hanem a jelenet. „A költő (Shakespeare) mindig azt mondatja szerepőivel, ami az adott helyen éppen szükséges, hatásos és jó, és nem sokat aggályoskodik arra ügyelve, s azt számítgatva, hogy e szavak netán látszólagos ellentmondásba kerülnek egy másik részlettel.” – írja Fodor Géza Shakespeare tanulmányában. Shakespeare nem szánta nyomtatásba adni színházi szövegeit. Úgy gondolta, hogy azok csak a pillanatnak, a színháznak íródnak és nem az olvasóközönségnek. Arra fordította a legnagyobb figyelmet, hogy a színpadon izgalmas, érdekes, élő alakokat és helyzeteket hozzon létre.
Forrás: Vígszínház oktatócsomag
További ajánlataink
2025.01.01. - 2025.12.31. | |
2025.04.21. - 2025.04.27. | |
2025.04.28. - 2025.05.04. | |
2025.05.05. - 2025.05.11. | |
2025.05.12. - 2025.05.18. | |
2025.05.19. - 2025.05.25. | |
2025.05.26. - 2025.06.01. | |
2025.06.02. - 2025.06.08. | |
2025.06.09. - 2025.06.15. | |
2025.06.16. - 2025.06.22. | |
2025.06.23. - 2025.06.29. | |
2025.06.30. - 2025.07.06. | |
2025.07.07. - 2025.07.13. | |
2025.07.14. - 2025.07.20. | |
2025.07.21. - 2025.07.27. | |
2025.07.28. - 2025.08.03. | |
2025.08.04. - 2025.08.10. | |
2025.08.11. - 2025.08.17. | |
2025.08.18. - 2025.08.24. | |
2025.08.25. - 2025.08.31. | |
2025.09.01. - 2025.09.07. | |
2025.09.08. - 2025.09.14. | |
2025.09.15. - 2025.09.21. | |
2025.09.22. - 2025.09.28. | |
2025.09.29. - 2025.10.05. | |
2025.10.06. - 2025.10.12. | |
2025.10.13. - 2025.10.19. | |
2025.10.20. - 2025.10.26. | |
2025.10.27. - 2025.11.02. | |
2025.11.03. - 2025.11.09. | |
2025.11.10. - 2025.11.16. | |
2025.11.17. - 2025.11.23. | |
2025.11.24. - 2025.11.30. | |
2025.12.01. - 2025.12.07. | |
2025.12.08. - 2025.12.14. | |
2025.12.15. - 2025.12.21. | |
2025.12.22. - 2025.12.28. | |
2025.12.29. - 2025.12.31. |
A SZERVEZŐK AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJÁK!