A fuvarozónak az általa szállított árukkal kapcsolatos felelőssége
Sokan töltik a szabadidejüket vezetéssel, míg másoknak a vezetés nemcsak a hobbijuk, hanem a munkájuk. Közéjük tartoznak a fuvarozók is, akiknek az a feladatuk, hogy különféle árucikkeket szállítsanak egy megadott helyszínre.
Velük kapcsolatban felmerül egy fontos kérdés, mégpedig az, hogy milyen felelősséggel rendelkeznek a szállított áruk kapcsán, illetve mi történik, ha esetleg az árucikkek megsérülnek, elvesznek vagy nem érkeznek meg időben a célállomásra.
A Berényi Kristóf Ügyvédi Iroda fuvarozási joggal kapcsolatban is szakértői támogatást tud nyújtani számunkra. Ha tehát ezen a területen van szükségünk tanácsadásra vagy jogi képviseletre, akkor ide bátran fordulhatunk.
Mai írásunkban ezt a témát fogjuk górcső alá venni és megnézzük, mit kell tudni a fuvarozó felelősségi köréről.
Milyen mértékben felel a fuvarozó a szállított áruért?
Alapvetően a fuvarozó teljes mértékben felel az általa szállított áruért, ami azt jelenti, hogy biztosítania kell azt, hogy a fuvarozói szerződésben vállalt feltételek mellett az árucikkek hiánytalanul, sértetlenül és épségben megérkeznek a célállomásra.
Amennyiben az áru megsérül, elveszik vagy késve érkezik, az a fuvarozó felelősségi köre alá tartozik, tehát felelősséggel tartozik az ebből származó kárért, melynek megtérítését jogszerűen követelheti tőle a megbízó.
Fontos azonban az is, hogy bár alapvetően teljes körű a felelőssége, annak mértéke előzetesen korlátozható vagy módosítható a fuvarozói szerződésben foglaltak által. Ennek értelmében tehát a megbízó és a fuvarozó megállapodhatnak előre bizonyos feltételekben, melyek csökkentik vagy keretek között tartják a felelősségi kört.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a fuvarozó nem feltétlenül köteles a teljes kárt megtéríteni, hanem csak a szerződésben megfogalmazott mértékig.
Mikor mentesülhet a fuvarozó a szállított árukért vállalt felelőssége alól?
Vannak olyan esetek, amikor a fuvarozó mentesülhet a felelősségvállalás alól, mert nem az ő hibájából történt a károkozás.
Az egyik ilyen eset a vis maior, azaz amikor egy előre nem látott, elháríthatatlan külső körülmény az oka annak, hogy a szállított árucikkek megsérültek, elvesztek vagy nem értek célba időben. Ilyen lehet például egy közúti baleset vagy egy természeti katasztrófa.
Előfordulhat az is, hogy a károkozás a megbízó hibájából történt, mert nem tett eleget a szerződésben vállalt kötelezettségeinek. Például az árukat nem megfelelően csomagolta be, vagy nem adta át őket időben a fuvarozónak.
Milyen konfliktusok adódhatnak ezzel kapcsolatban?
Megeshet, hogy a megbízó nem hajlandó elismerni a saját felelősségét a károkozásban vagy annak ellenére, hogy a szerződésben írásban limitálták a kártérítés összegét, mégis egy magasabb összeget követel a fuvarozótól.
Ha jogellenes a megbízó bánásmódja, követelése, akkor az illetőnek érdemes egy tapasztalt ügyvédhez fordulnia, aki tájékoztatja a jogairól, lehetőségeiről és igény esetén teljes körű jogi képviseletet nyújt számára.