Az online vásárlás jövője
Sokak számára a szabadidő eltöltése nagyobb részt egyet jelent az online vásárolgatással. Ebben az esetben a hangsúly nem a tényleg szükséges tárgyak beszerzésén van, a vásárlás puszta szórakozássá vált.
Ha a fenti bekezdésben magadra ismertél, akkor ezt a cikket érdemes elolvasnod, hiszen megtudhatod, hogy a kínai tulajdonban lévő legnagyobb kereskedők messze nem azonosak a Mikulással, a kereskedésük tisztasága megkérdőjelezhető, és sokat ártanak az olyan kis és középvállalkozásoknak, akik a SocialWings online marketing ügynökség segítségével igyekeznek minőségi webáruházakat működtetni.
Az EU akcióban
A két legnagyobb online kereskedő, a Temu és a Shein tevékenysége az EU hatóságainak figyelmét is magára vonta, a Bizottság beszámolót kért a két óriástól: részletesen mutassák be, miként tesznek eleget a digitális szolgáltatást szabályozó európai norma, a DSA által előírt kötelezettségeknek.
A kérdés jogos, hiszen a nagy kínai megaáruházak mondhatni a semmiből nőtték ki magukat, a tevékenységük jelentős része homályban marad, és feltételezhetően nincsenek komoly erkölcsi aggályaik, amikor az online kereskedelemmel foglalkozó európai – köztük magyar – mikro-, kis- és középvállalkozásokat kell maguk alá gyűrni.
A Bizottság figyelmét a problémára egy fogyasztóvédelmi szervezet panasza hívta fel, ennek következtében tették meg a szükséges lépéseket, hogy betekintést nyerhessenek a kínai kereskedők üzletmenetébe és megbizonyosodhassanak róla, hogy kizárólag etikailag helytálló, transzparens tevékenységet folytatnak.
Szeretnék tudni, hogy a kínálatukban szerepelnek-e illegális termékek, illetve azokat miként jelenthetik a vásárlók, mennyire manipulatívak, megtévesztőek az online felületek, miként biztosított a kiskorú vásárlók védelme, hogy lehet lekövetni a kereskedőket, illetve hogy már a folyamatok tervezésétől kezdve miként veszik figyelembe a jogszabályi követelményeket.
Tényleg nagyok
Lévén, hogy ezek az oldalak több mint 45 millió regisztrált userrel rendelkeznek, ezért a Bizottság is külön kategóriában, a nagyon nagy online platformok (VLOP – Very Large Online Platforms) tartja őket számon, és ezért kötelességük lenne, részt venni a vizsgálatoknak és együttműködni a felügyelettel.
A vám radar alatt
Ezeknek az óriásoknak a versenyelőnyét egy kiskapu adja: a hatályos törvények szerint a nem EU-s országból érkező küldeményekre – 150 eurós érték alatt – nem kell vámot fizetni, ennek is köszönhetően az unióba 2023-ban kétmilliárd olyan csomag érkezett, aminek az értéke – a bejelentés szerint – nem haladta meg ezt az összeget.
Persze a nagyok azt mondják, hogy nincs itt semmi látnivaló, ők természetesen elkötelezetten betartják az európai törvényeket, és más vágyuk nincs is, mint hogy a fogyasztók javát szolgáló tisztességes verseny legyen a piacon, azt pedig nem is értik, hogy miként is alapulhatna az ő üzleti a modelljük a fent említett vámelőnyökön.