Mi jelzi az online marketingünk megtérülését?
Azt általánosságban elmondhatjuk, hogy tudatos online marketing nélkül nem tudunk igazi előnyöket elérni a versenytársainkkal szemben. Annak is be kell látnia ezt, aki eddig esetleg elzárkózott a weben való intenzív jelenléttől, illetve a közösségi média minden platformájától. Ahhoz azonban, hogy valódi sikerekről tudjunk beszélni, elegendő időt és pénzt is kell rá fordítanunk.
De Te inkább töltsd feltöltődéssel a szabadidődet, és bízd a munkát olyan online ügynökségre, mint Marketinges Erika és csapata. Ők all-inclusive marketingszolgáltatóként segítenek például a hirdetéskezelés terén is. Ha leveszik például ezt a terhet a válladról, mindjárt több időd jut a családodra és a hobbidra. Nem megéri?
Ennek ellenére, a félreértések elkerülése végett persze jó, ha tisztában vagy az alapfogalmakkal! Ezért cikkünkben most két fontos mutatóra térünk ki. Ez pedig a ROAS és a ROI. Nézzük, melyik, micsoda!
Mi a ROI?
A ROI, vagyis a “Return On Investment” nem más, mint a befektetés megtérülése. Azt jelzi, hogy a befektetett pénz mekkora megtérüléssel járt adott időszakban. Az online marketingben úgy használjuk, hogy a teljes marketingkeretet elosztjuk a konverziókkal.
Mit jelent a ROAS?
A Return on Ad Spend, azaz a ROAS a hirdetési költségek megtérüléséről ad egy képet. Azért hasznos, mert megmutatja, hogy egy-egy felületen érdemes-e hirdetnünk még, illetve azt, hogy mennyire működőképes a jelenlegi stratégiánk.
Különböző nézőpontok, más-más hangsúlyok
Cégtulajdonosként főként a ROI-t figyeljük, vagyis azt, hogy megtérült-e a befektetett pénzösszeg. Ha az elsődleges számok azt mutatják, hogy nem, akkor van probléma! Ilyenkor gyakran a marketing szakember kerül lapátra, mert feltételezik, hogy nem jól végezte a munkáját. Ez pedig hibás nézőpont.
Marketingesként azonban azt nézzük meg, hogy a hirdetési költségek hogyan alakultak. Hiszen eddig kaptunk felhatalmazást, és szakmailag is ez indokolt.
Vagyis cégvezetőként látnunk kell a különbséget, és egy kevésbé szignifikáns ROI-t ne a marketingesen kérjünk számon! Ellenben a ROAS-ról már komplex képet kell tudni adnia.
Üzleti terv és hatáskörök tisztázása
Ahhoz, hogy hatékony legyen az együttműködés egy marketinges csapattal, a cégeknek is be kell látni, hogy tudatos tervezés szükséges. Első lépésként kell egy üzleti terv, melyhez igazítani lehet a marketing stratégiát. Aztán ha megvan a megfelelő ügynökség a kivitelezéséhez, akkor bízzuk rájuk a kreatív ötletelést, a tartalomgyártást és a kampánykezelést, beleértve a hirdetési költségek elosztását is!
Ugyanakkor az árképzés vagy a beszállítói kapcsolattartás, illetve a szolgáltatások minőségének fenntartása már nem az ő feladatuk lesz. Éppen ezért nem kérhető rajtuk számon a ROI, csak a ROAS!
Egy igazán profi marketinges azonban nem fog felelősséget vállalni a befektetés megtérüléséért, hiszen nem is tud. Ezt érdemes szem előtt tartani, amikor kiszervezzük a online marketingünket!